Miskraam

Helaas eindigt een zwangerschap soms ook in een miskraam. Een miskraam is feitelijk het verlies van een kindje na een positieve test. Soms vindt een miskraam al plaats voordat er een eerste afspraak bij de verloskundige is geweest. Een miskraam kan ook vastgesteld worden tijdens een echo. Dan is er geen hartactie meer bij het kindje of wordt er alleen een lege vruchtzak waargenomen.

Risico en oorzaken

De kans op een miskraam is gemiddeld 10-15%. De kans neemt toe met de leeftijd. Vrouwen tot 25 jaar hebben 9% kans op een miskraam. Bij 35 jaar is dat zo’n 20%, bij een leeftijd van 42 jaar 50% en bij 45 jaar is de kans op een miskraam 75%.

In de meeste gevallen wordt er geen oorzaak gevonden van de miskraam. Het kindje was niet goed in de aanleg waardoor het lichaam het loslaat. De kans op een miskraam neemt toe met de leeftijd doordat er ook meer kans is op chromosomale afwijkingen. Verder onderzoek wordt gedaan nadat een vrouw twee of meer miskramen heeft gehad. Er kan onderzocht worden of er wel een erfelijke of aanwijsbare reden is voor de miskramen.

Symptomen van een miskraam

Een miskraam gaat vrijwel altijd gepaard met buikpijn en bloedverlies. De buikpijn lijkt op menstruatie-achtige krampen. Vaak start het bloedverlies licht. Zodra het vruchtje loslaat, is er meer bloedvlies. Dit bloedverlies is vergelijkbaar met een menstruatie, soms is het meer. Ook kun je stolsels verliezen. Nadat de vruchtzak loslaat, zullen de buikkrampen en het bloedverlies afnemen. Na het verlies van het vruchtje, kun je nog ongeveer een week last hebben van bloedverlies. Een miskraam heeft dus een piek aan symptomen van enkele uren waarna de pijn en het bloedverlies afnemen. Hoe verder de zwangerschap was, hoe heviger de symptomen vaak zijn. Een miskraam bij 6 weken zal dus veelal iets minder hevig verlopen dan bij 12 weken zwangerschap. Je mag pijnstillers nemen voor de pijn. Gebruik geen tampon voor het bloedverlies. De vruchtzak laat een kleine wond achter in je baarmoeder. Het gebruikt van een tampon vergroot je risico op een infectie. Daarnaast hebje bij het gebruik van maandverband meer zicht op het verloop van het bloedverlies.

Wanneer bellen?

Neem bij de volgende symptomen contact met ons op:

• Bij ongerustheid of twijfel over het verloop
  • Bij hevige buikpijn
  • Als je veel bloedverlies hebt (je moet je verband minimaal 1x per uur verwisselen)
  • Bij koorts boven de 38˚C
  • Als je niet lekker wordt, duizelig bent of voelt dat je gaat flauwvallen
  • Wanneer de buikpijn en/of het bloedverlies niet afnemen na verlies van de vruchtzak.

Neem contact met ons op, op het spoednummer 06-82 90 84 97. Ook als je nog geen contact met ons hebt gehad en geen afspraak bij ons hebt staan, mag je ons altijd bellen met vragen hierover.

Is een miskraam te voorkomen?

Een miskraam is niet tegen te houden. Je kunt er niets aandoen. Rust of een behandeling zal het lichaam niet stoppen het vruchtje los te laten. Wel kun je vooraf zorgen dat het risico op een miskraam minder wordt. Zodra je zwanger wilt worden, stop dan met roken, alcohol en drugs. Daarnaast neemt het risico op een miskraam toe bij overgewicht. Zorg dat je gezond en gevarieerd eet, met regelmaat beweegt en start met het slikken van foliumzuur bij een kinderwens.

Behandelingen bij een miskraam

Bij een miskraam, waarbij het vruchtje niet vanzelf loslaat, zijn er meerdere behandelingen mogelijk. Je lichaam is goed in staat om zelf de miskraam op te wekken. Soms kan dat best even duren, zelfs enkele weken. Toch wilt niet iedereen afwachten of is er een medische noodzaak tot ingrijpen. Er zijn twee behandelingen mogelijk: medicatie en een curettage. De gynaecoloog zal tijdens een afspraak bespreken dat deze twee opties er zijn, wat de behandeling inhoudt en wat de bijwerkingen kunnen zijn.

Verwerking

Een miskraam is niet alleen het verlies van een zwangerschap, maar vaak ook een wens die niet uitkomt. Iedereen reageert anders op een miskraam. Verdriet, ongeloof en onzekerheid staan meestal op de voorgrond. Maar boosheid, jaloezie en angst zijn ook normale emoties. Sommige vrouwen gaan al snel door en pakken het leven weer op, bij anderen duurt het wat langer. Welk gevoel er ook is, het is goed. Geef jezelf de ruimte om deze gevoelens een plek te geven. Iedereen ervaart en verwerkt een miskraam anders. Geef jezelf ook lichamelijk de tijd om te herstellen. Neem je rust.

Daarnaast zijn er ook emoties van een partner. Deze worden soms onderschat. Praat er met elkaar over wat de miskraam met ieder van jullie doet en geef elkaar daar ook de ruimte in.

Er wordt weinig over een miskraam gesproken. Maar zoals de percentages eerder aangeven, ben je niet de enige en is er misschien wel iemand in je omgeving waar mee je je gevoelens en gedachten kan delen omdat zij hetzelfde heeft mee gemaakt.

Zwanger worden na een miskraam

Wanneer je weer zwanger wilt worden na een miskraam, dan is er geen verhoogd risico op een miskraam. Na twee miskramen neemt het risico iets toe. Zorg dat je fit bent. Stop met ongezonde gewoonten zoals roken, alcohol en drugs. Deze middelen kunnen al vroegtijdig een verstoring geven in de ontwikkeling van een kindje waardoor een miskraam ontstaat. Zorg dat je gezond leeft en beweegt. En stop niet met foliumzuur slikken als je dat al deed of start er mee als je dit nog niet deed. Kijk voor meer informatie over gezond zwanger worden hier.

In de folder Een miskraam, en nu? vind je nog meer informatie over een miskraam.